Stupnice - Ako hrať na klavíri


V tejto časti sa budeme venovať stupniciam, tóninám, kadenciám atď...čo tieto názvy znamenajú a tak ďalej. Nechajte sa prekvapiť :)




Stupnica, tónina, kadencia

Stupnica je rad tónov usporiadaných podľa pravidiel. Skladby sú napísané z tónov určitej stupnice, ale nie sú usporiadané. Hovoríme, že skladba je napísaná v určitej tónine.


Tónina je súhrn tónov rozlične rozostavaných, ktoré, keď usporiadame dajú nám niektorú stupnicu.


Kadencia je sled troch akordov, ktoré najlepšie charakterizujú určitú tóninu. Tieto tri akordy obsahujú všetky tóny stupnice v danej tónine a používajú sa pri harmonizovaní jednoduchých melódií a ľudových piesní. Sú to hlavné funkcie tóniny a volajú sa tónika, subdominanta (spodná dominanta), dominanta (vrchná dominanta). Tvoria sa na prvom, štvrtom a piatom stupni stupnice. Hlavným znakom pre dominanty je to, že sú rovnako vzdialené od tóniky, ale opačným smerom - subdominanta na piatom stupni dole, dominanta na piatom stupni hore.
V stupnici C dur je to takto :

F G A H «C» D E F G
5 4 3 2 1 2 3 4 5

V kadencii C dur je sled akordov C, F, G7, C.


Tónika je akord, ktorým sa skladba začína a tiež v tomto akorde končí, je to akord pokoja v ňom sa všetko napätie upokojí a všetok pohyb končí.
Subdominanta je akord, ktorý vyžaduje ďalšie pokračovanie pohybu napr. do dominanty, alebo návrat do tóniky.
Dominanta je akord s najväčším napätím a vyžaduje návrat do tóniky.


Z akordov, ktoré sme doposiaľ prebrali si môžeme zložiť tri kadencie :

I.dur IV.dur V.dur7
C (F) G7
G C D7
D G A7




Kvart - kvintový kruh

Každý druh stupnice má svoje zákonitosti. Durová stupnica má poltóny medzi 3 - 4 a 7 - 8 stupňom. Molová prirodzená (aiolská) stupnica má poltóny medzi 2 - 3 a 5 - 6 stupňom. Tieto poltóny musia byť zachované vo všetkých odvodzovaných stupniciach. Základné stupnice, ktoré nemajú žiadne predznamenanie sú C dur a a mol. Od nich odvádzame ďalšie stupnice takto :
Durové stupnice s krížikmi tvoríme vždy na piatom stupni predchádzajúcej stupnice tak, že celú predchádzajúcu stupnicu opíšeme od piateho tónu a v takto vzniknutej stupnici zvýšime 7. stupeň, aby sme zachovali poltón (7-8). Vychádzame z hudobnej abecedy teda stupnice C dur, ktorá nemá žiadne predznamenanie. (Tón, od ktorého je utvorená ďalšia stupnica je hrubo označený, zvýšený alebo znížený tón je podčiarknutý).


0# c d e f g a h c
1#         g a h c d e fis g
2#                 d e fis g a h cis d
3#                           a h cis d e fis gis a
4#                                     e fis gis a h cis dis e
5# h cis dis e fis gis ais h
6#             fis gis ais h cis dis eis fis
7#                           cis dis eis fis gis ais his cis
    

Durové stupnice s krížikmi idú v tomto poradí: C, G, D, A, E, H, Fis, Cis


    Molové stupnice s krížikmi tvoríme tiež na piatom stupni predchádzajúcej stupnice tak, že celú predchádzajúcu stupnicu opíšeme od piateho tónu a v takto vzniknutej stupnici zvýšime druhý stupeň (poltón medzi 2-3, medzi 1-2 celý tón). Vychádzame zo stupnice a mol, ktorá nemá žiadne predznamenanie.


0# a h c d e f g a
1#         e fis g a h cis d e
2#                   h cis d e fis g a
3#                             fis gis a h cis d e fis
4#                                         cis dis e fis gis a h cis
5# gis ais h cis dis e fis
6#               dis eis fis gis ais h cis dis
7#                               ais his cis dis eis fis gis ais
    

Molové stupnice s krížikmi idú v tomto poradí: a, e, h, fis, cis, gis, dis, ais


Krížiky postupne pribúdali v tomto poradí: fis, cis, gis, dis, ais, eis, his


     Durové stupnice s béčkami tvoríme na štvrtom stupni predchádzajúcej stupnice tak, že celú stupnicu opíšeme od štvrtého tónu a v tejto stupnici znížime štvrtý stupeň (poltón medzi 3-4).

0b c d e f g a h c
1b       f g a b c d e f
2b             b c d es f g a b
3b                   es f g as b c d es
4b                          as b c des es f g as
5b                                 des es f ges as b c des
6b                                          ges as b ces des es f ges
7b                                                   ces des es fes ges as b ces
    

Durové stupnice s bé idú v tomto poradí: C, F, B, Es, As, Des, Ges, Ces


     Molové stupnice s bé tvoríme na štvrtom stupni predchádzajúcej stupnice tak, že celú stupnicu opíšeme od štvrtého tónu a v tejto stupnici znížime šiesty stupeň (poltón medzi 5-6).


0b a h c d e f g a
1b       d e f g a b c d
2b             g a b c d es f g
3b                   c d es f g as b c
4b                          f g as b c des es f
5b                                 b c des es f ges as b
6b                                         es f ges as b ces des es
7b                                                  as b ces des es fes ges as
    

Molové stupnice s bé idú v tomto poradí: a, d, g, c, f, b, es, as


Béčka pribúdali v tomto poradí : be, es, as, des, ges, ces, fes


    Poradie stupníc môžeme graficky znázorniť v kvart - kvintovom kruhu, kde v smere pohybu hodinových ručičiek sú znázornené stupnice s krížikmi (každý piaty tón v stupnici) a proti smeru hodinových ručičiek sú stupnice s béčkami (každý štvrtý tón).

Kruh 45

    Z tohoto kruhu môžeme zistiť, ktoré stupnice majú rovnaké predznamenanie. C - a, G - e, D - H, B - g … Stupnice Cis - Des, Fis - Ges, H - Ces, b - ais, es - dis, as - ges sú písané pod sebou, je to z toho dôvodu, že sú enharmonické - rovnako znejú aj sa rovnako hrajú, ale ináč sa zapisujú.




Harmonická a melodická molová stupnica

Prirodzená molová stupnica má poltóny medzi 2-3 a 5-6 tónom. V hudbe potrebujeme pri harmonizácii vytvoriť napätie, aby siedmy tón tiahol k základnému tónu, preto kvôli harmonizácii zvyšujeme siedmy stupeň v prirodzenej molovej stupnici - takto nám vznikne stupnica, ktorá má nasledovné rozmiestenie tónov a nazýva sa harmonická.


a    h   c    d    e   f    gis   a
  1   1/2   1    1  1/2  1,5   1/2
    

V tejto stupnici máme tri poltóny a to medzi 2-3 (h-c), 5-6 (e-f) a 7-8 (gis-a). Posunutím siedmeho tónu nám vznikol medzi 6-7 tónom jeden a poltónový skok. Tento skok je z melodického hľadiska dosť náročný. Posunutím šiesteho tónu o poltón vyššie môžeme tento jeden a poltónový skok odstrániť. Robí sa to z melodického hľadiska preto takto vzniknutá stupnica má nasledovné poradie tónov a nazýva sa melodická.


a   h    c   d   e   fis   gis   a
  1   1/2  1   1   1     1    1/2
    

Táto stupnica sa smerom dole hrá ako prirodzená!




Hudobné značky

||:      :|| znamienko repetícia označuje časť skladby, ktorú máme opakovať.


Prima volta a seconda volta. Prvýkrát hráme po opakovanie (1.prima volta), pri druhom opakovaní 1. - prima voltu preskočíme a hráme 2. - seconda voltu.

Prima a seconda volty

Da Capo al Fine

Opakovať od začiatku skladby po značku Fine


Dal Segno al Fine

Opakovať od značky Segno segno (seňo) po Fine


Da Capo al Coda e poi Coda

Opakovať od začiatku po značku Coda Coda a potom pokračovať od takej istej značky, ktorá sa nachádza na konci.
Coda znamená v preklade záver.


Šípka nahor


Túto stránku vytvoril Damián Dlugosch. Všetky práva vyhradené! © 2014 Kopírovanie bez povolenia správcu - ZAKÁZANÉ!